יום רביעי, 30 בדצמבר 2009

פרשת ויחי


ב"ה, (אור ל) יום חמישי יג טבת ה'תש"ע

הרבי מלך המשיח מביא סיפור 1 שסיפר האדמו"ר הריי"צ על האדמו"ר הצמח צדק: שהצמח צדק בהיותו ילד למד בתלמוד תורה את הפסוק: "וַיְחִי יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה2 והמלמד הסביר לו את הפסוק 3 : שאת שבע-עשרה השנים {האחרונות} שיעקב חי בארץ מצרים, הם היו השנים הכי טובות ליעקב.


כשחזר הצמח צדק מהתלמוד תורה לחדרו 4 של סבו אדמו"ר הזקן {בעל התניא}, שאל את סבו: איך יתכן שיעקב אבינו 'בחיר {המובחר שב-} האבות' 5 , מבחר שנות-חייו שבע-עשרה שנה במצרים "עֶרְוַת הָאָרֶץ6 ?

ענה לו סבו האדמו"ר הזקן: התורה כבר מסבירה זאת, מכיון שיעקב טרם בואו למצרים שלח את יהודה לארץ מצרים כדי "לְהוֹרֹת לְפָנָיו גֹּשְׁנָה7 והמדרש 8 מסביר את הפסוק: להקים בית תלמוד {ישיבות ותלמודי תורה}, שתהא שם תורה ושיהיו שבטים הוגים בתורה. וכאשר לומדים תורה מתקרבים לה' {"להורות לפניו" = שלומדים תורה, אזי ניתן להיות - "גשנה" = מלשון גישה והתקרבות לה' יתברך 1} ולכן היה אצל יעקב גם בארץ מצרים עניין של "ויחי" מלשון חיות.


שואל הרבי מלך המשיח, לכאורה גם בארץ כנען למד יעקב תורה 9, אם כן מה כל כך מיוחד בלימוד התורה בארץ מצרים שדווקא על זה אנו אומרים שאלו השנים המובחרות של יעקב?


מסביר הרבי מלך המשיח, שהמעלה מורגשת דווקא כאשר היא מגיעה מתוך העלם ולכן דווקא בארץ מצרים שהיא "עֶרְוַת הָאָרֶץ6 הייתה מורגשת מעלתה של לימוד התורה.


לפי זה מובן מה גודל השמחה של יעקב, ועד שהיא משולה ליתרון האור שבא מהחושך: לאור יש יתרון על החושך. כי, באור האדם רואה מה הוא עושה. אולם מעלת האור ניכרת כאשר הוא מגיע לאחר חושך וככל שהחושך רב ועמוק יותר כן בולטת יותר מעלת האור שמגיע אחריו. ומה רב יתרון האור כאשר הוא לא רק דוחה את החושך שהיה קודם וממלא את מקומו, אלא - האור הופך את החושך שהיה קודם לאור - החושך עצמו מאיר.


כזו הייתה שמחתו של יעקב כאשר הוא פגש את יוסף. כי, זו היא העבודה בארץ מצרים. מצרים הנה חושך ויעקב ובניו הביאו לשם את האור. הם לא רק האירו במצרים, הם גרמו למצרים עצמה להפך לאור. בזה שיעקב התקין {הקים} במצרים בתי תלמוד {ישיבות ותלמודי תורה} השבטים הגו בתורה במצרים, כך נעשו שנותיו של יעקב במצרים לשנים הטובות בחייו ואפילו טובות יותר מהשנים שחי בארץ כנען. כמו האור שיתרונו בולט יותר דווקא כשהוא בא לאחר החושך הגדול.


אותו דבר גם זמנינו זה הרגעים האחרונים של הגלות - סיומו של החושך, שממנו באים לאור הגדול של הגאולה האמתית והשלימה.
גם זמנינו החושך שלפני הגאולה, נכון שזה אומנם חושך גדול. אבל זה כמו החושך שלפני עלות השחר שאז החושך חזק מאוד אבל מיד אחריו מגיע האור של הבוקר - האור של הגאולה.
(ליקוטי שיחות חלק י' פרשתנו א')


שבת שלום ומבורך !
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד !


מקורות והערות:
היום יום יח טבת.
2 בראשית מז, כח.
3 לפי פירוש בעל הטורים בראשית מז, כח.
4 בגיל שלוש התייתם הצמח צדק מאמו הרבנית דבורה לאה בתו של האדמו"ר הזקן ולפי בקשת אמו שאביה ישגיח ויחנך את בנה, עבר הצמח צדק להתגורר בחדרו {במשרדו} של סביו, והיה יושן בסמוך לארון הקודש שהיה שם {ב-ד' אמות של תורה}.
5 בראשית רבא  פרק עו, א.
6 בראשית מב, ט ו-יב.
7 בראשית מו, כח.
8 תנחומא באבער. ילקוט שמעוני על הפסוק.
9 "וַיַּרְא אֶת הָעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח יוֹסֵף לָשֵׂאת אֹתוֹ וַתְּחִי רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם" (בראשית מה, כז) מסביר רש"י על הפסוק: שיוסף מסר לאחיו סימן, מה הוא למד עם אביו לפני שהוא פרש ממנו שזה את הנושא של 'עגלה ערופה' ולכן נאמר "וַיַּרְא אֶת הָעֲגָלוֹת אֲשֶׁר שָׁלַח יוֹסֵף".