ב"ה
פרשתנו עוסקת במחלוקת קרח על משה.
שואל הרבי מלך המשיח: מה קרה שדווקא אחרי פרשת המרגלים הגיע קרח וטען "כי כל העדה כולם קדושים....מדוע תתנשאו על קהל ה'" [במדבר ט"ז, ג']?
ההסבר יובן לפי טענת המרגלים, מה טענו המרגלים? שצריך להנתק מהעולם! הם רצו שבני ישראל יישארו במדבר כדי שהם יוכלו להמשיך ללמוד תורה ובאמצעותה להדבק בה' בלי שום הפרעות (כפי שהזכרתי למעלה בפרשת 'שלח' השבוע), אבל משה ענה להם 'שהמעשה הוא העיקר'. דווקא על ידי המעשה בפועל, קיום המצוות בארץ ישראל יקיימו את רצון ה' ויגיעו לשלימות.
מסביר הרבי מלך המשיח: ישנו הבדל בין לימוד התורה שזה מצווה בפני עצמה לבין קיום המצוות המעשיות.
כאשר אדם לומד תורה נדרשת ממנו הבנה, לא כולם מבינים הכל אותו דבר. יש מי שמסוגל להבין יותר (וממילא דורשים ממנו יותר) ויש מי שפחות, אבל כל אחד לומד לפי יכולתו והבנתו.
אולם לגביי קיום מצוות מעשיות כולם מקיימים בצורה שווה, גם משה רבינו הניח תפילין באותה צורה כמו האיש הפשוט. אמנם יש כוונות והידורים בקיום המצוות ולכל אחד יש כוונות שלו אבל במעשה בפועל כולם שווים.
קרח ידע את מעלתו הנעלית של משה ושגם לימוד התורה שלו גבוה הרבה יותר משאר העם, כי משה קיבל את התורה מה' ודרגת הבנתו היא לאין ערוך לכן לא מצא סיבה להתלונן למה משה כביכול 'מתנשא' מעל העם. אבל עכשיו כאשר חטאו המרגלים ומשה היה זה שענה להם ש'המעשה הוא העיקר' לכן התעורר קרח לשאול: מהי מעלתו של משה? הרי כל עם ישראל קדושים ומקיימים בדיוק את אותם המצוות.
לזה ענה משה לקרח ועדתו "בוקר וידע ה' את אשר לו ואת הקדוש והקריב אליו" [במדבר ט"ז, ה'], בתשובת משה שני דברים:
1. משה נתן להם שהות לשוב בתשובה.
2. משה רמז לקרח ועדתו נכון שכולם מקיימים מצוות אותו דבר אבל מצוות צריכים לקיים ולהיות כמו בוקר, מצוות שמאירות שמביאות לידיעה וגילוי ה' ואלוקות בעולם "בוקר ויודע ה'" [במדבר ט"ז, ה'].
מסכם הרבי מלך המשיח: אמנם אפשר לקיים מצוות בלי כוונה, אבל אז המצוות אינם מאירות ולא מביאות לידיעת ולגילוי ה'. כמו מי שעושה רק בשביל לצאת ידי חובה.
לכן אנחנו צריכים לדעת שקיום המצוות הוא דבר עיקרי ולא מספיק לימוד התורה או מחשבות טובות, אלא קיום מצוות בפעול ומתוך שמחה והשתדלות שהמצוות באמת יהיו מאירות בכוונה הנכונה, כך שעושים לה' דירה בעולם הזה בגאולה האמתית והשלימה.
(ליקוטי שיחות חלק ד')
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד !
שבת שלום !