יום חמישי, 25 ביוני 2009

פרשת חוקת

ב"ה


פרשתינו מתחילה בציווי אודות 'פרה אדומה' [במדבר י"ט, ב'].

בהקדים: מצוות התורה מתחלקים לשלושה סוגים שהם: משפטים, עדות וחוקים.
משפטים - דבר שגם השכל האנושי מחייב לקיימו (לא לגנוב, לכבד הורים וכדומה).
עדות - דבר שהשכל לא מחייב לקיימו, אבל כאשר התורה קבעה אותו זה מובן והגיוני גם לפי שכל (שבת).
חוקים - זה דבר שאינו מובן על פי שכל וגם אין לו הסבר, עד שלפי שכל אנושי זה בדיוק הפוך. אבל סיבת קיומו היא רק בגלל שזהו ציווי ורצון ה' (מתוך 'קבלת עול').

המדרש כותב שאת כל החוקים הבין שלמה המלך (שעליו נאמר החכם מכל האדם) חוץ ממצוות פרה אדומה, כפי שכתוב ששלמה אמר "על כל אלה עמדתי, ופרשה של פרה אדומה, חקרתי ושאלתי ופשפשתי 'אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני'" [קהלת ז', כ"ג]. כפי שאמר ה' למשה "חוקה חקקתי וגזירה גזרתי ואין כל בריה יכולה לעמוד על גזרתי", ולכן גם שלמה בחכמתו לא היה יכול להשיגה ואפילו משה בעצמו לא יכל להשיגה אלא שה' גילה לו כמו שהמדרש כותב שלמשה רבינו אמר ה' "לך אני מגלה טעם פרה" ['במדבר רבא' ו'. 'תנחומא' חוקת ח'].

אם כך שואל הרבי מלך המשיח: מכל זה מובן שלמצוות כמו פרה אדומה ('חוקים') ישנו טעם שמובן בשכל, אם כן מה העניין שאנחנו לא נדע ? ואם יש עניין שלא ידעו את הטעם, למה ה' מגלה זאת למשה? ויותר קשה למה משה שידע את הטעם לא גילה והסביר זאת לבנ"י, כמו שהסביר לנו את כל התורה?

אלא מוכרחים לומר שהסיבה שמשה לא גילה והסביר את הטעם לבנ"י, הוא מכיוון שהטעם הוא למעלה משכל והבנה של נבראים, ולכן משה לא גילה והסביר את זה כי נברא לא יכול להבין ולקבל את זה.

ונסביר:
אילו היו כל המצוות ניתנות עם טעמיהם ומובנות על פי שכל ומקוימות על בסיס של הבנה והשגה הרי בשעה שיהודי היה נקלע למצב שבו נדרש ממנו מסירות נפש הוא לא היה מסוגל לעמוד בזה. כי אם הכל מושתת ובנוי על השכל, אפשר לקיים את המצוות רק כל עוד זה מתקבל בשכל אבל ברגע שזה יצא מגדר של הבנה ומגיע למצב של מסירות נפש הרי השכל לא מסכים. עוד גם הייתה אפשרות לדיון והתפלפלות לגביי הרבה מצוות וחלילה היינו יכולים להגיע למסקנות הפוכות מרצונו של הקב"ה.

לכן התורה מותירה לנו מספר מצוות שלא מובנות על פי שכל, אלא שהם בתור חוקה ולמרות שרוצים לא ניתן להבינם על פי שכל. אז מבינים אנו שכך הם כל המצוות ואת המצוות צריכים לקיים לא בגלל ההבנה שלנו אלא בגלל שהם רצונו של ה', אבל הקב"ה עשה איתנו חסד וגילה לנו חלק מטעמי המצוות שנראה שלכל המצוות יש טעם, אבל לא בגלל זה אנו מקיימים אותם אלא בגלל שזהו רצונו של ה'.

את אתו דבר אנו מוצאים גם בלימוד התורה שהתורה היא אין סופית לכן ככל שגדלה ההבנה מורגש יותר עד כמה היא לקויה וחסרה וככל שמעמיקים יותר מבינים יותר, אבל גם מבינים שיש דברים שהן למעלה מהבנה והשגה של נברא.

יעזור ה' שבאמת נצליח לקיים את מצוותיו בגלל שזהו רצון ה' ולא מתוך פניות צדדיות, ועל ידי קיים המצוות הניתנות לקיום עכשיו נזכה לגאולה ולבניין בית המקדש שבו ועל ידו נגיע לאפשרות לקיים את כל התרי"ג מצוות מתוך שמחה וטוב לבב. 
(ליקוטי שיחות חלק ח"י)



יחי אדוננו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד !
שבת שלום !