יום שלישי, 28 ביולי 2009

פרשת ואתחנן


ב"ה, יום רביעי ח' מנחם-אב ה'תשס"ט

בפרשתנו מוזכרים שוב עשרת הדברות (לא שהייה שוב מתן תורה אלא שזהו חלק מסיכומו של משה רבינו על התורה בשביל הדור שנכנס לארץ).

עשרת הדיברות מתחילים עם "אנוכי ה' אלוקיך" (דברים ה, י - שמות כ, ב), המילה אנוכי מתחילה עם האות א'.
מסביר הרבי מלך המשיח את העניין של האות א' (אנוכי) מסיפור.

מתי שהאדמו"ר הזקן [בעל התניא] היה צריך מלמד לבנו [שלימים נהייה האדמו"ר האמצעי] קרא לאברך מסוים ואמר לו:
עליך מוטלת המצווה 'זן ומפרנס את בני ביתו'. ועלי מוטלת המצווה "ושננתם לבניך" (דברים ו, ז), הבה נתחלף.
האברך היה פיקח והבין שלשם לימוד עם בנו של הרבי זקוק הוא להדרכה נוספת, מלבד השכר שיקבל עבור הלימוד.
שאל האברך את האדמו"ר הזקן כיצד עליו ללמוד עם בנו ?

ענה לו האדמו"ר הזקן: שתחילת הלימוד הוא א' - ב'.

מה היא אות א' ? - האות א' מורכבת מ- י' למעלה ו- י' למטה וקו שמחברם באמצע.

ה-י' העליונה רומזת על נשמתו של היהודי ואלו ה-י' שלמטה רומזת על הגוף הגשמי,
ועל ידי היראת שמיים הקו שמחברם באמצע נעשים גופו ונשמתו לדבר אחד.

תוכנה של האות א' מוסבר בכמה מקומות בחסידות בהרחבה, אחד ההסברים הוא:
 שה-י' שלמעלה רומזת על הקב"ה, שהוא נעלה מכל מדידה והגבלה ולכן כל השגה שאפשרית בו אינה אלא כמו אות י', שהיא רק נקודה בלבד.

וכדי שהיהודי הרמוז ב-י' שלמטה יהיה מסוגל להתחבר עם הקב"ה ה-י' שלמעלה זה דווקא ע"י הביטול / התבטלות העצמי שעליהם מורה ה-י' שלמטה.

דבר זה אפשרי על ידי הקו המחבר של יראת שמיים, של קיום התורה והמצוות. 

זו המשמעות של האות א' של עשרת הדברות / מתן תורה שבו הייתה ה-א' ראשונה [בשונה מתחילת התורה שהתורה מתחילה ב- בראשית עם האות ב' בהתחלה] וזהו גם התחלת לימודו של הילד היהודי, שתפקידו בהמשך דרכו לצאת ולברר את העולם, שהתחלה של הכל זהו א' אלופו של עולם שהוא הקב"ה.
שאז לא זו בלבד שהילד יגדל והיה שלם עם מה שהוא עושה, אלא שאף הוא יוכל לעשות את הכל בשביל הקב"ה.
כמו שבמעמד מתן תורה היו שומעים את הדיבור אנכי ה' אלוקיך מכל הכיוונים (רש"י יתרו כ, ב - תניא פרק לו מבואר באריכות) כך גם בשעת הנחת היסוד והתחלת הלימוד היא עם האות א' ניתן הכוח לילד [וכמובן גם לנו] שבכל דבר שהוא עושה ובכל מקום שהוא נמצא להביא לשם את האלוקות ה"אנוכי ה' אלוקיך" את ה-א'.
וכמו שאמר הרבי הריי"צ [רבי יוסף יצחק, הרבי הקודם] שיש להאיר את כל בני ישראל בדרך של "אוהב את הבריות ומקרבן לתורה" (פרקי אבות פרק א' משנה יב) [שזה גם מתחיל באות א'] 'אהבת ישראל' ובאהבת ישראל נביא את הגואל.

(ליקוטי שיחות חלק ב' הוספות - ואתחנן)

שנזכה לגאולה ואז יתבטל הצום של ט' ב-מנחם אב (על חורבן) אבל אם ח"ו לא אז צום קל 
 ושבת שלום ומבורך !
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד !