יום רביעי, 1 ביולי 2009

פרשת בלק


ב"ה

השבת בחו"ל יקראו שני פרשיות ביחד שהם חוקת-ובלק, כך שכבר מהשבוע קוראים בכל העולם את אותה פרשה שהיא פרשת 'בלק'.

פרשת  בלק  

בפרשתנו אנו פוגשים דמות מעניינת - בלעם, שהיה נביא בדוגמתו של משה להבדיל "בישראל לא קם (כמשה), אבל באומות העולם קם ומנו (=ומי זה) בלעם" (ספרי דברים לד, י. ילקוט שמעוני שם. במדבר רבה פרשה יד, כ. זהר חלק ב כא, ב).



למרות מעלתו אנו מוצאים שהוא לא בדיוק 'אהב' אותנו אלא הפוך ועוד שיש קשר בינו לבין עמלק, [להזכיר האומה הראשונה שנלחמה בבני ישראל לאחר צאתם ממצרים היא עמלק]. 
רמז לקשר ביניהם הוא כאשר המילים נכתבות אחת מעל השניה רואים איך המילים משלימות אחת את חברתה.
כשאנו קוראים רק שתי האותיות הראשונות או השניות מכל אחת מהשימות אנו מוצאים שהתוצאה היא זהה. 

בל - עם
עמ - לק

אומר הרבי מלך המשיח: הדרך להתגבר ולהיפטר מה'קליפות' של בלעם ועמלק היא על ידי יראה ואהבה של ה', גם בין יראה לאהבה אנו מוצאים את אותו עניין כשהמילים נכתבות אחת מעל השניה ניתן לראות איך המילים משלימות אחת את השניה [כמו שמוסבר הרבה פעמים בחסידות שכל דבר שיש בקדושה ישנו גם בלעומת זה וכן להפך, וזו אחת הדוגמאות].

 יר - אה
אה - בה

מסביר הרבי מלך המשיח את הדברים:
הטעם לזה שעמלק היה מסוגל להילחם בבני ישראל הוא: משום שעמלק מוצאו מעשו ולכן הוא טען שבתור נינם של יצחק ואברהם הוא רשאי גם כן לחוות את דעתו בעניינים של תורה וקדושה.
כך גם בלעם שעליו אומרת הגמרא (סנהדרין קה א) שמוצאו מלבן, ואת הטענות אנחנו מכירים כבר מלבן עצמו שטען שגם לו יש קשר לבני ישראל כי "הבנות בנותי והבנים בני וכל אשר אתה רואה לי הוא" (בראשית לא, מג) בנותיו הן האמאות רחל ולאה שמהם נבנה עם ישראל.

מכאן אומר הרבי מלך המשיח אנו למדים הוראה נצחית,
כשבא מישהו ואומר דברים שהם הפוכים מתורה ומצוות גם אם הוא מראה "תעודה" שהוא נינם של יצחק ואברהם (עמלק) או שמבנותיו נבנה עם ישראל (לבן-בלעם).
יש לומר לו המדד שלנו זה התורה ולא משנה מה היא מידת הייחוס המשפחתי שלך וגם לא מהי דרגתך הנעלית.
אם זה מתאים עם מה שהתורה אומרת הרי טוב ואם לא, אז לא משנה מאיפה זה מגיע כיון שזה הפוך מהתורה אין לנו כל ענין בדבר.

ובשביל שנוכל להבחין ולהבין מה מגיע מהתורה צריך קודם כל לבטל את הישות והגאווה העצמית שלא יפריעו להיות "כלים" להבנת לימוד התורה ולכן צריכה להיות העבודה יראת ה' ואהבה ה' וכאשר ניגש אדם בהכנה מוקדמת שאהבת ה' - היא שורש כל מצוות עשה ויראת ה' - היא שורש לכל מצוות לא תעשה .

[וכמו שמסביר האדמו"ר הזקן (בעל התניא) שזה כמו בחינוך ילד קטן שניתן לחנכו גם מתי שהוא כביכול לא מבין "אינו בר דעת" לאהוב משהו ולירא ממשהו, אותו דבר אצלינו למרות שאנו לא בדיוק מבינים מהי אהבת ה' ויראת ה' ובכל מקרה אנו עושים את זה] 

אז אין להתרשם ולהתחשב מהעמלק שמוצאו מאברהם ויצחק וגם לא מבלעם שמוצאו מלבן וגם מצד עצמו הוא נביא וכו'.
אפילו פשוט שבעם ישראל אין לו מה להתרשם מבלעם, עמלק ואף גורם מפריע אלא הוא יכול לקיים תורה ומצוות בלי אף גורם מפריע וכך לזכך ולהכין את העולם לקראת הגאולה.
(ליקוטי שיחות חלק ב')

יחי אדוננו מורינו וריבנו מלך המשיח לעולם ועד !


שבת שלום !