יום רביעי, 8 ביולי 2009

פרשת פנחס


ב"ה

אחד הנושאים בפרשתנו היא חלוקת הארץ לשבטים.



חלוקת הנחלות נעשתה ע"י גורל כמו שהתורה אומרת "אך בגורל יחלק את הארץ" (במדבר כו, נה).

מקדים הרבי מלך המשיח ומסביר: אנחנו יודעים שכל דבר שיש בגשמיות כך יש גם ברוחניות ולכן צריך ללמוד מחלוקת הארץ הגשמית לחלוקת הארץ הרוחנית, זאת אומרת שסדר עבודת ה' של יהודי הוא על פי  הגורל (למעלה משכל והבנה).

וזה אינו מובן, הרי עבודת היהודי צריכה להיות בהבנה והשגה, ואם כך איך אומרים שחלוקת העבודה היא על ידי גורל (למעלה מטעם ודעת)? ועוד יותר לא מובן זה שכתוב "אך בגורל", שצריך להיות דווקא ע"י גורל?

בתורת החסידות בחלק מהמקומות שמדברים בהם אודות העניין של "אך בגורל יחלק את הארץ" מוסבר העניין כפי שהוא בנפש ובעבודת ה' ולפי הכתוב שם יובנו לנו השאלות.

ההסבר שם הוא: ה'גורל' הוא דבר נעלה שמעל הבנה והשגה, וחלוקת הארץ חייבת להיות דווקא על ידי גורל מכיוון שגם היא למעלה מהבנה והשגה.

ונסביראמנם כל יהודי חייב בכל המצוות, אבל ישנם מצוות שהיהודי מרגיש יותר שייך אליהם.
בתניא (אגרת הקדש סימן ז') מוסבר שכך מצינו אצל חכמי התלמוד שלמרות שהיו צדיקים וקיימו את כל התורה והמצוות בהידור, בכל זאת היו מצוות שהיו מקפידים עליהם יותר ובלשון הגמרא "זהיר בהם טפי", בגלל שמצוות אלו היו עיקר עבודתם בעולם וממילא היו שייכים אליהם יותר ועל ידם קיבלו כוח וקיימו את שאר המצוות.

כך זה אצל כל יהודי, שלכל יהודי יש את המצווה המיוחדת שלו ודבר זה לא מובן בשכל אלא הוא כמו גורל.

לפי המוסבר עד לכאן: שלכל יהודי ישנם מצוות מיוחדות שהם עבודתו וחלקו בעולם, וממילא כאשר יהודי מרגיש במצוות מסוימות שדווקא בהם יש לו יותר מניעות וקשיים (שבאים כתוצאה מפעולת היצר הרע) עליו לדעת שמצוות אלו הם חלקו בעולם ולכן עליו להתאמץ ולקיימם בהידור וזה יתן לו כח לקיום שאר התורה והמצוות.

לפי זה יובן הפסוק "אך בגורל יחלק את הארץ" - בגורל שהוא למעלה משכל והבנה.

בארץ ישראל ישנם חלקים שונים: הרים, שפלה, עמקים, מדבר, פרדסים ושדות תבואה.
החלוקה שלשבט מסוים מגיע חלק מסוים בארץ ישראל היא לפי שייכותו הרוחנית של השבט לחלק זה דווקא וזה מתבטא בחלוקה הגשמית של הארץ.
ושייכות זו היא למעלה מהבנה ולכן גם החלוקה נעשתה בצורה שלמעלה מהבנה ע"י הגורל.

ומכיוון שהתורה סיפרה לנו את הדברים והתורה כידוע היא מלשון הוראה - נוגע הדבר עלינו :
לכל אחד ואחת עניין מיוחד בפני עצמו השייך לו בפרט ולמרות כל העלמות והסתרים שיש לו בזה (ודווקא בגללם כאמור), צריך להשתדל יותר, כי מצווה זו שייכת במיוחד אליו ועל ידה ובאמצעותה תהיה לו המשכה ועליה גם בשאר הדברים.
על ידי קיום התורה והמצוות בהידור ובירור חלקינו בעולם נזכה לגאולה אמיתית והשלימה.
(ליקוטי שיחות חלק ב')

יחי אדוננו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד !
שבת שלום !