ב"ה, (אור ל) יום חמישי כ"ד תמוז ה'תשס"ט
פרשת מטות פותחת בציווי ה' שיהודי שנודר או נשבע לא ישנה את דיבורו, אלא מה שהוא אומר יקיים במלאו.
לשון הפסוק הוא: "איש כי ידור נדר לה' או השבע שבועה לאסור אסר על נפשו לא יחל דברו ככל היוצא מפיו יעשה" (במדבר ל, ג) .
פרשתנו לא באה ללמד שצריך לנדור או להישבע, אלא מי שעושה זאת חייב לקיים את דיבורו או לחילופין להפר על ידי מי שהוסמך לכך.
הגמרא בירושלמי (נדרים פרק ט הלכה א) אומרת "לא דייך מה שאסרה לך תורה, אלא שאתה מבקש לאסור עליך דברים אחרים" - 'לא מספיק לך מה שהתורה אוסרת אלא אתה מוסיף לעצמך איסורים נוספים' ?!
הרי תכלית הכוונה היא לזכך את העולם ולעשותו טוב יותר ובשביל זה נדרש העבודה עם העולם ולא להסתייג מהחיבור עם העולם על ידי נדרים.
לעומת זאת אנו מוצאים בפרקי אבות (פרק ג משנה יג) שם המשנה אומרת "נדרים סיג לפרישות" פירוש הדבר שעל ידי נדרים אדם יכול להגיע לקיום "קדש עצמך במותר לך" (יבמות כ, א) זאת אומרת שגם בדברים המותרים לך, עליך להשתמש בהם לעבודת ה'.
לפי כל הנכתב עד כאן נשאלת השאלה האם נדרים זהו דבר רצוי או לא ?
ליתר חידוד השאלה, האם יש עניין לנדור ואז לפרוש מגשמיות העולם או לא לנדור ואז לקדש את העולם על ידי העבודה איתו ?
מסביר הרבי מלך המשיח: שתי הדברים נכונים, אלא שישנם שתי סוגים של תפקידים בעולם [בכללות].
מי שהולך בדרך הטובה והישרה אז תפקידו הוא לעשות לה' דירה בעולם על ידי זה שהוא יתעסק בבירור הניצוצות הטמונים בעולם (=מלשון 'העלם') לבררם ולעלותם לקדושה ועליו אומרת הגמרא 'דייך מה שאסרה לך תורה'.
אבל מי שעדיין אינו נוהג כראוי עליו לחשושו שהחיבור שלו עם העולם עלול לגרום לו ירידה ברמתו הרוחנית אז אליו מכוון האמצעי של 'נדרים' כדי לעזור לו לשמור על עצמו ולהתחזק כנגד פיתויי העולם (כמובן שצריך לשמור לקיים את הנדר).
פרשת הנדרים נאמרה לבני ישראל לפני הכניסה לארץ ישראל, מכיוון שבמדבר לא הייתה לבני ישראל התעסקות עם העולם (מים מבארה של מרים, לחם 'מן' מהשמיים ואפילו הבגדים גדלו איתם [כמו שהתורה אומרת "שמלתך לא בלתה מעליך" (עקב ח, ד)]).
לעומת זאת בכניסתם לארץ ישראל נדרשו לפרנס את עצמם בצורה טבעית ולא בצורה ניסית כמו במדבר והיו חייבים להתעסק עם העולם ולכן ניתנה להם האפשרות לנדור כדי לשמור על עצמם מפיתויי העולם.
אבל מכיוון שה' נותן לאדם עבודה הרי הוא נותן לו גם את הכוח לקיים את ההוראה לכן ניתנה האפשרות של 'התרת נדרים' וזהו גם תוכנה של פרשת הנדרים - הפרת הנדר, בשביל לעבוד עם העולם לבררו ולזככו לקדושה.
(ליקוטי שיחות חלק יג מטות א עמודים 105-109)
יחי אדוננו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד !
שבת שלום ומבורך !