ב"ה, יום חמישי כ"ג מנחם-אב ה'תשס"ט
פרשתינו פותחת בפסוק "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה"(דברים יא כו).
שואל הרבי מלך המשיח: מדוע התורה אומרת 'ראה' מלשון ראי' והבטה (הסתכלות), שהכוונה בזה היא להסתכל על הדברים ביתר תשומת לב, הרי יכול להיות מספיק הבנה והשגה של הדברים כמו 'שמיעה', לשון שנמצאת בהמשך הפסוקים "אשר תשמעו אל מצוות ה' "(דברים יא כז)?
מסביר הרבי מלך המשיח, שהסיבה לנתינת הברכה והקללה היא בשביל שתהיה בעולם אפשרות לבחירה חופשית, כמו שהתורה כותבת: "החיים והמוות נתתי לפניך הברכה והקללה, ובחרת בחיים" (דברים ל, יט). שלכן נתן ה' רשות ויכולת ל-'סטרא אחרא' {=הצד האחר, שמנגד לקדושה} שמצד עצמו אין לו יכולת להפריע לדברי הקדושה, ורק בגלל שהקב"ה רצה הוא יכול להפריע, זאת כדי שמעשיו ועבודתו של האדם בעולם יהיו בעקבות בחירתו.
הטעם לכך הוא, מאחר והבחירה היא אחת המעלות שיש לאדם על פני שאר הנבראים בעולם, ולכן כאשר האדם מבין בשכלו שהוא צריך להתנהג איך שה' רוצה, בזה הוא מגלה את מעלתו.
לכאורה היה ניתן לשאול: אם ה' רוצה שנתנהג בצורה מסוימת, למה הוא צריך לתת לנו את התמודדות הזאת? הרי אם ה' היה חוסך את זה מאיתנו היינו יכולים תמיד להתנהג בצורה הנכונה?
ומסביר הרבי מלך המשיח, שכוונת בריאת הרע בעולם היא בשביל לתת לנו את הבחירה החופשית, כדי שיהיה שכר על העבודה ולא מתנת חינם, שהיא מתנה שאדם מתבייש לקבלה, כי הוא לא עשה כלום עבורה.
גם כאשר יהודי ח"ו חוטא ועושה הפך רצונו של ה', הוא תמיד יכול לתקן את הדברים על ידי כח התשובה, ובמיוחד עכשיו שהשבת הקרובה היא שבת שלפני חודש אלול. שבת שממנה מתברך חודש אלול, חודש הרחמים והסליחות שבו מאירים בגילוי י"ג [13] מידות הרחמים של ה', ואז יותר קל לעשות תשובה כי יש עזרה וסיוע לזה מלמעלה.
גם אם ח"ו נעשה משהו בכוונה, הרי בכוח התשובה אפשר 'להפוך זדונות לזכויות' ולהגיע לדרגה גבוהה עוד יותרמזו של צדיקים גמורים, כי "במקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים לא יכולים לעמוד" (רמב"ם הלכות תשובה פרקז הלכה ד).
היום, כפי שאנחנו מסתכלים, הרי שמעלת הצדיקים גדולה יותר, אך מצד האמת, נעלית יותר עבודת בעלי התשובה.
זהו גם מה שכתוב, שמשיח "אתא לאתבא צדיקייא בתיובתא"(ראה זח"ג (רע"מ) קנג, ב. לקו"ת האזינו עה, סע"ב. ובכ"מ) {=בא בשביל להחזיר את הצדיקים בתשובה}.
זהו גם מה שכתוב, שמשיח "אתא לאתבא צדיקייא בתיובתא"(ראה זח"ג (רע"מ) קנג, ב. לקו"ת האזינו עה, סע"ב. ובכ"מ) {=בא בשביל להחזיר את הצדיקים בתשובה}.
הסבר הדבר, שהוא יתן לצדיקים את מעלת התשובה, כי בגאולה תתגלה המעלה האמיתית של עבודת התשובה, בביאת משיח צדקנו, תיכף ומיד ממש.
(משיחת פרשת ראה ה'תשכ"ב)
יחי אדוננו מורינו ורבינו מלך המשיח לעלום ועד !
שבת שלום !
כתיבה וחתימה טובה לשה טובה ומתוקה !!!!