ב"ה, יום חמישי ל' מנחם-אב [א ב-ראש חודש אלול] ה'תשס"ט
בפרשתינו אנו מוצאים ציווי למנות שופטים - בית דין בכל מקום "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך" (דברים טז יח).
גם כיום ישנם בתי דינים הדנים לפי ההלכה, אך בשונה מזמן שבית המקדש היה קיים שאז היה גם אפשרות לדון דיני נפשות [דיני מוות] מה שהיום כבר לא דנים.
בזמן שבית המקדש היה קיים היה הסנהדרין בית דין שבנוי מהרכב של 71 דיינים, ההרכב הכי גדול של בית דין יהודי, שתפקידם היה לענות על השאלות ודינים קשים וגם אם היו צריכים לגזור גזר דין מוות [למרות שגזר דין מוות אפשר כבר בהרכב של 23 דיינים, {הגמרא מסתפקת לגביי היחס על בית דין שהורגת פעם אחת בשבעים שנה אם זה שייך שיקרה כזה מצב או לא (בבלי מסכת מכות ז, א)}].
אחד הדינים שאנו מוצאים בהלכה הוא משהו שגם מובן לפי שכל, שצריך לפסוק לפי מה שהרוב חושבים "אחרי רבים להטות" (שמות כג ב). זאת אומרת שמתי שיש הבדל בין רוב הדינים לבין המיעוט הולכים לפי מה שהרוב סוברים.
אבל דבר פלא אנו מוצאים בהלכות דיינים לגביי דיני נפשות, שאם אדם נדון למוות אם רוב הדיינים סוברים שהוא חייב ומיעוט שהוא זכאי היה הנאשם נידון למוות כי הרוב מחייבים אותו. אולם אם כל הדיינים סוברים שהוא חייב עונש מוות ואין מי שמזכה אותו היה הנאשם פטור מהעונש ולא היו הורגים אותו.
שואל הרבי מלך המשיח, מדוע אם חלק מחייבים וחלק מזכים אז כאן מתבצע גזר הדין של מוות, וכאשר כל הדיינים מחייבים אותו בעונש מוות אז הוא יצא זכאי ?
מסביר הרבי מלך המשיח, שהתורה באה ללמד אותנו את מעלתו של כל יהודי, שאי אפשר להעניש אף יהודי בלי שמישהו ילמד עליו זכות. אפילו יהודי שחטא בחטא חמור כל כך שכל הדינים מחייבים אותו בגזר דין של מוות יש צורך שמישהו ידון אותו לכף זכות.
נקודת העניין שכל יהודי בעצם הוא טוב רק יתכן שהיצר הרע מתגבר עליו וגרם לו להיכשל כמו שהרמב"ם פוסק להלכה בנוגע לכל יהודי ש- "מאחר שהוא רוצה להיות מישראל, רוצה הוא לעשות כל המצוות ולהתרחק מן העברות, ויצרו הוא שתקפו" (הלכות גירושין פרק ב הלכה יח), לכן חובה שלפחות מישהו ילמד וידון אותו לכף זכות וכאשר קיים מצב שכל דייני הסנהדרין אינם רואים שום צד של זכות לנאשם זהו מצב המנוגד לפסק דין התורה שבכל יהודי ישנו טוב ובמצב כזה אין אפשרות לשפוט אותו ולכן אם כל דייני הסנהדרין טוענים שהוא חייב בעונש מוות אי אפשר להענישו ופוטרים אותו.
מכאן אנו למדים שאם על יהודי שהגיע למצב שהוא כבר חייב בגזר דין מוות חובה ללמד עליו זכות, על אחת כמה וכמה על חברינו ועל כל יהודי אחר, כי כל יהודי הוא בעצם טוב ורוצה בפנימיותו לעשות את כל המצוות ועל ידי הדיבור בזכותו של יהודי מתגלה גם הטוב הטמון בו.
(ליקוטי שיחות חלק כט שופטים ג)
יחי אדוננו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד !
שבת שלום !
כתיבה וחתימה טובה לשה טובה ומתוקה !!!!