יום רביעי, 16 בספטמבר 2009

ראש השנה


ב"ה, (אור ל) יום חמישי כ"ח אלול ה'תשס"ט

אחד המצוות של ראש השנה היא תקיעת שופר.

שואל הרבי מלך המשיח, למה אנחנו תוקעים בראש השנה בשופר ? ומה מסמל השופר בשבילנו ?

אומר הרבי מלך המשיח, שהתשובה תובן לפי שני משלים: אחד של הבעל שם טוב והשני של רבי לוי יצחק מברדיטשוב.

המשל הראשון של הבעל שם טוב (הוספות לכתר שם טוב סי' קח):
מ"מלך שהיה לו בן יחיד מלומד היטב שהיה חביב אצלו כבבת עינו ממש, ועלה בדעת האב ובנו שיסע למדינות אחרות ללמוד חכמות ולידע הנהגת בני אדם, אז נתן לו אביו המלך שרים ומשרתים והון רב שילך ויתור במדינות ואיי הים למען יגיע הבן למעלה יתירה יותר מכמו היותו אצל אביו המלך. ויהיו ברבות הימים וכל אשר נתן לו אביו הלך על הוצאות הדרך מהצטרכות תפנוקיו שהיה תאוותו . . עד שמכר כל אשר לו, ובין כך הלך למדינה רחוקה עד שגם אביו לא נודע שם כלל . . בצר לו, עלה בלבו לחזור למדינת אביו, אבל מחמת אריכות הזמן שכח גם לשון מדינתו, ובבואו למדינתו מה יכול לעשות מאחר שגם הלשון שכח. והתחיל לרמז להם שהוא בן מלכם . . עד שהגיע לחצר המלך והתחיל לרמז להם שהוא בן המלך ולא השגיחו עליו כלום.  עד שהתחיל לצעוק בקול גדול בכדי שיכיר המלך קולו, וכשהכיר המלך קולו אמר הלא זהו קול בני צועק מתוך דוחקו ונתעורר אצלו אהבת בנו וחבקו ונשקו".

הנמשל: נשמות ישראל נקראים בנים לה'. והוריד הנשמה בגוף שזהו כמשל בן המלך שהלך בדרך רחוקה בכדי להתלמד.
בשביל שעל ידי מצוות ומעשים טובים התעלו הנשמות בעליה יותר ממה שהיו לפני זה. אמנם על ידי הגוף ותאוות מתרחק מאד למקום שלא מכירים את שם אביו. שכח את שפת המדינה עד שהתחיל לצעוק בקול פשוט. וזוהי התקיעה בשופר קול פשוט שהוא כמו צעקה מעומק הלב שמתחרט על העבר ומקבל על עצמו לשמוע בקול אביו ועל ידי זה מתעורר רחמיו של המלך ה' ומראה חיבתו לבנו היחיד ["בנים אתם לה' אלוקיכם" (דברים יד, א)] ומוחל וסולח לו על העבר.

המשל השני של רבי לוי יצחק מברדיטשוב (ספר קדושת לוי דרוש לר"ה ד"ה בחצוצרות).
מ"מלך שנסע ליער גדול . . עד שבא לעומק היער ולא מצא הדרך הנכון והישר לשוב לביתו, וראה ביער אנשים כפרים ושאלם על הדרך, ולא הכירו את המלך, ולא ידעו מה להשיב לו כי מעולם לא ידעו את דרך המלך . . עד שמצא איש חכם ונבון, ושאלו על הדרך, אז הבין החכם שהמלך הוא, ונזדעזע לאחוריו, ושמע תיכף לרצונו, ויראו את הדרך, כי מרוב חכמתו ידע את דרך המלך . . ויולך את המלך לבית מלוכה ויושב אותו על כסא מלכותו אשר בבית המלכות וימצא האיש הוא חן . .  ויהי אחרי ימים רבים חטא אותו האיש למלך, ויקצוף עליו המלך, ויצו לשרים היושבים ראשונה במלכות לשפוט אותו האיש כדין העובר על מצות המלך. ויצר להאיש מאד, כי ידע משפטו יהיה חרוץ לרע לו על דבר אשר חטא נגד המלך, ויפול לפני המלך ויבקש על נפשו, שקודם שיצא משפטו, ימלא שאלתו בדבר א', והוא, להלביש אותו בגדים הראשונים שלו בשעה שהוליך את המלך מהיער, וגם המלך ילבש בגדים שלבש אז. וישא לו המלך לדבר הזה. ויהי כאשר לבש המלך את בגדיו הנ"ל והאיש את בגדיו הנ"ל, זכר המלך את גודל החסד שעשה עמו אשר החזיר אותו לבית המלוכה וישיבהו על כסא מלכותו, ויכמרו רחמיו עליו, וימצא חן וחסד לפניו, והעביר את חטאתו מלפניו, והשיבהו על כנו".

הנמשל: כמו המשל הזה אנחנו בני ישראל.
בשעת מתן תורה העביר ה' את התורה לפני כל אומה בעולם והם לא רצו לקבלה (ע"ז ב, ב), עד שאנחנו בני ישראל קבלנו את התורה בשמחה ועונג עד אשר הקדמנו (שבת פח, א) "נעשה לנשמע" (משפטים כד, ז) וקיבלנו עלינו על מלכות שמיים והמלכנו את ה' למלך עלינו לקיים מצותיו ותורתו, ועתה פשענו ומרדנו נגדו. ולכן אנחנו תוקעים בשופר להזכיר את מה שהיה במתן תורה כמו המלבושים בכדי שיזכור שקבלנו את תורתו והמלכנו אותו בשופר "ויהי קול השופר" (יתרו יט, יט) יעל ידי זכרון זכות זה מוחל לנו על הכל וכותבנו וחותמנו לחיים טובים מייד.

לפי המשל הראשון של הבעל שם טוב מודגש פעולתו של בן המלך ששב וצועק בקול פשוט [התקיעה בשופר] ומקבל על עצמו עול מלכותו יתברך שזהו עניין של "תמליכוני עליכם" - המלכה של ה' על ידי עם ישראל [כי אין מלך בלא עם].

ובמשל השני של רבי לוי יצחק מברדיטשוב מודגש הזכרון אודות מעלתם של ישראל כמו שבא לידי גילוי במתן תורה שזהו עניין של "יבוא לפני זכרוניכם לטובה".

הפעולה של אמירת פסוקי שופרות היא למעלה מפעולת תקיעת השופר עצמה, למרות שתקיעת השופר היא מצווה מהתורה {דאורייתא} ואמירת הפסוקים היא רק מדברי חכמים {דרבנן} אבל שורשה הוא נעלה יותר כי הם פסוקים מהתורה.
ועניין זה נוגע במיוחד לשנה זאת שהיום הראשון של ראש השנה יוצא בשבת ולמרות שלא תוקעים בשופר אבל אומרים את הפסוקים של השופרות וכך בעצם גורמים ופועלים את אותו עניין של השופר [ביום השני של ראש השנה שזה יוצא השנה ביום ראשון ישנה מצווה לשמוע תקיעת שופר].
ויהי רצון שעוד לפני ראש השנה נזכה לגאולה האמיתית והשלימה ואז נראה את הזכיה בדין בפועל בבניין בית המקדש.

שבת שלום וחג שמח, כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה !!!!
יחי אדוננו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד !!!