יום רביעי, 18 בנובמבר 2009

פרשת תולדות



ב"ה, (אור ל) יום חמישי ב' כסלו ה'תש"ע


ישנם שתי פרשות בתורה שמתחילות עם המילים 'אלה תולדות'.
הראשונה היא פרשת נח, "אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ" (בראשית ו, ט).
השנייה היא פרשתנו, "וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם" (בראשית כה, יט).

כפי הידוע שמותיהם של הפרשות הוא על פי 'מנהג ישראל' ולפי זה נקבע שפרשתנו נקראת 'תולדות' ואילו פרשת נח תקרא על שמו.

מכיון שדווקא פרשתנו נקראת בשם זה הרי ברור שיש לפרשתנו שייכות מיוחדת לעניין זה {תולדות - בנים}, השאלה היא מה המיוחדות של פרשתנו לגבי פרשת נח?

אומר הרבי מלך המשיח: כדי שנבין את המיוחדות שבפרשתנו, צריך להקדים ולבאר מה היא המשמעות של תולדות.
לפי פירושם הפשוט של הדברים, תולדות - ילדים {ביולוגים - דור ההמשך של כל אחד ואחת} (כפרש"י כאן) שזהו הביטוי הגשמי של הדברים.
אך הביטוי הרוחני של הדברים הוא "תולדותיהם של צדיקים מעשים טובים" (פרש"י בראשית ו, ט) העבודה צריכה להיות באופן של 'נרות להאיר' {להראות דוגמה אישית} שממנו יראו וכן יעשו וזהו לא רק בילדים אלא אפילו כל בן אדם וכלשון הגמרא "כל המלמד [את] בן חבירו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו" (סנהדרין יט, ב).

לפי זה מובן מה המיוחדות של פרשתנו. כי, בפרשתנו מודגש העניין שדור ההמשך של אברהם אבינו הוא יצחק. ויצחק הוא המחבר ומשלב את שני הדרגות גם הגשמית וגם הרוחנית: הגשמית - יצחק הוא בנו של אברהם. הרוחנית - יצחק המשיך את הקו שאברהם אבינו חידש בעולם - יהדות. כפי שחז"ל אומרים 'שאברהם היה היהודי הראשון' כי הוא גילה לכולם שיש את הקב"ה בעולם ורק אותו צריכים לעבוד.

ממשיך הרבי מלך המשיח ומסביר את משמעותם של השמות נח ו-יצחק, ומה הם מסמלים לנו בעבודתנו בעולם:
נח - הוא מלשון מנוחה ונחת-רוח ולכן נח פעל נחת ושלום בעולם (פרש"י בראשית ה, כט), על ידי זה שהוא התנהג בדרך הישרה {בשונה משאר אנשי דורו, שכתוצאה מהתנהגותם הגיע המבול}.
יצחק - מלשון 'צחוק ושחוק' כמו שהתורה כותבת "וַתֹּאמֶר שָׂרָה צְחֹק עָשָׂה לִי אֱלֹקים כָּל הַשֹּׁמֵעַ יִצְחַק לִי" (בראשית כא, ו) ענינו לגרום שמחה ותענוג בעולם.

אומר הרבי מלך המשיח: מובן הרי שעניין הצחוק והשמחה הוא הרבה יותר גבוה ונעלה מעניין הנחת רוח לבד. כי, יכול להיות מנוחה ונחת רוח גם במצב שאין שמחה ותענוג.

ההוראה מכל זה לכל יהודי שבכל מעשיו אין לו להסתפק בכך שקיום התורה והמצוות שלו או אפילו ענייניו הפרטיים הם מתוך מנוחה, אלא עלינו לקיים תורה, מצוות ומעשה חסד בשמחה ולגרום על ידי זה לכל העולם להגיע למצב של מנוחה ושלווה אמתית שתהיה בגאולה אמתית והשלימה.
(התוועדויות ה'תשד"מ חלק א' פרשתנו)


שבת שלום ומבורך

יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד !