יום רביעי, 11 בנובמבר 2009

פרשת חיי שרה


ב"ה, (אור ל) ליום חמישי כ"ה מר-חשוון ה'תש"ע

בפרשתנו התורה מתארת את אברהם אבינו: "וְאַבְרָהָם זָקֵן, בָּא בַּיָּמִים"(בראשית כד, א).

המדרש (ב"ר פנ"ט, ו) מסביר את הפסוק: "יש לך אדם שהוא בזקנה ואינו בימים - בימים ואינו בזקנה. אבל כאן זקנה כנגד ימים - וימים כנגד זקנה".

פירוש הדברים: יתכן שיהיה לאדם רק אחת מהמעלות: או זקן או בא בימים.
בא המדרש ומדגיש לנו שהתורה מראה לנו את גדולתו של אברהם אבינו, שהיה לו גם את המעלה של זקן וגם את המעלה של בא בימים

מהותם של המעלות: 
זקן - זהו אדם שקנה חכמה - אדם שלמד והגיע למדרגות נעלות בעבודתו הפרטית.
בא בימים - בא עם ימיו - שכל ימיו שלמים.
משמעות הדבר: העולם מורכב ובנוי מ-'זמן ומקום' ולכן 'בא בימים' (-זמן) מבטא עבודה עם ענייני העולם (עזרה לזולת - בקיום התורה והמצוות או בכל מעשה חסד אחר). הוא גרם לימים (-הסביבה) שבהם הוא עבד להגיע לדרגה גבוהה.

מסביר הרבי מלך המשיח: ש-זקן ו-בא בימים הם שני סוגים של אנשים, כלומר שני סוגים שונים בעבודת ה' שלכל אחת מהדרכים יש מעלה וחיסרון. 

זקןמעלתו היא - שמנצל את הכוחות שהקב"ה נתן לו בעבודתו האישית וממילא הוא מגיע לשלמות אישית גבוהה בכל התחומים (לימוד תורה, קיום מצוות בהידור ותיקון המידות) ובאופן הכי מושלם שיכול להיות.
החיסרון - לסביבתם אינם דואגים - אינם מקדישים מכוחם וזמנם לעולם בו הם חיים ונמצאים.

בא בימיםהמעלה היא - שמפיצים אור על כל סביבותיהם - עוזרים לזולת ודואגים לכל מי שבא עמם במגע.
החיסרון - עוסקים עם אחרים ושוכחים את עצמם - הם אינם דואגים לשלמותם האישית ולהתקדמותם הפרטית. 

סיכומו של דבר: ישנם כאלו הדואגים לעצמם ולמצבם הרוחני (מכונסים בעצמם), בטענה אני קודם יתקן את עצמי ורק אחר כך אתקן את העולם.
וישנם כאלו שקודם דואגים לזולת אבל שוכחים שיש גם את הצורך לתקן את עצמם.

אומר הרבי מלך המשיח, ההוראה הנלמדת מאברהם אבינו: שצריך לדעת לחבר בין שני הדברים (להתנהג בדרך המיצוע), לשלב את העבודה העצמית עם העבודה עם הזולת - זקן ובא בימים. ועל ידי שילוב הדברים כל אחד מהפעלות נהיית בדרגה גבוהה יותר. 

העבודה עם עצמו מניבה הישגים גבוהים יותר כאשר אני מסייע לזולת, וכמו כן כאשר אני לומד יש לי יותר מה לתת לזולת וממילא זה נעשה בצורה שלימה יותר.

כמו אברהם שהיה "זָקֵן, בָּא בַּיָּמִים", היה לו את הגדולה בשני התחומים. צדיק שהגיע לשלמות רוחנית בנשמתו וגם דאג לכל סביבתו, זוהי שלימות אמיתית.

ובזכות החיבור בין העבודה העצמית לעבודה עם הזולת - נזכה לברר ולהכין את העולם לקראת הגאולה האמיתית והשלימה ולביאת משיח צדקנו.  

(ליקוטי שיחות חלק ג' על פרשתנו) 


שבת שלום 
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד !