יום חמישי, 4 בפברואר 2010

פרשת יתרו


ב"ה, (אור ל) יום חמישי כ שבט ה'תש"ע

בפרשתנו אנו נפגשים במעמד הר סיני וקבלת התורה, שבו נאמרו 'עשרת הדברות' אותם אומר הקדוש-ברוך-הוא 1 לכל בני ישראל 2 {שבכל הדורות 3}. בפרשתנו הן מופיעות בפעם הראשונה 1, ובפעם השנייה הן מופיעות בספר דברים בפרשת ואתחנן 4.

כפי הידוע, 'עשרת הדברות' הם אחד הדברים העיקרים והיסודיים בכל התורה כולה והם כוללים את כל התורה כולה 5. אם כן צריך להבין לשם מה הם נכפלים פעמיים בתורה? ובפרט שכל עניין בתורה הוא מדויק 6

מסביר הרבי מלך המשיח, שישנו חילוק משמעותי בין 'עשרת הדברות' הנמצאים בפרשתנו {הנקראים הדברות הראשונות} שאותם הקדוש-ברוך-הוא בכבודו ובעצמו אמר לבני ישראל {במעמד הר סיני - קבלת התורה}, כמו שכתוב "וַיְדַבֵּר אֱלֹקים אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה"1.
ובין 'עשרת הדברות' הנמצאים בפרשת ואתחנן {הנקראים הדברות האחרונות} שהם חלק מדברי משה רבינו בשנת הארבעים 7 שאמר לבני ישראל: "אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה דִּבֶּר ה' אֶל כָּל קְהַלְכֶם"8 ומשה חוזר על דבריו של ה'.

על פי זה נשאלת השאלה, מה מתחדש בעשרת הדברות {האחרונות} שמשה רבינו הוצרך לחזור עליהם בפרשת ואתחנן 4, הרי עשרת הדברות הראשונות היו מה' בכבודו ובעצמו 1? ומה יכול להתווסף כאשר משה רבינו אומר אותם יותר מכפי שבני ישראל שמעו את הדברים ישירות מה' בפעם הראשונה? 

בהקדים: מטרת בריאת העולם היא, שתהיה דירה לה' בעולם הזה -"דירה בתחתונים"9. פירושו של דבר, חיבור של בלי גבול {שזה ה'} לתוך גדרי ומגבלות העולם שלנו והחיבור נהיה על ידי לימוד התורה וקיום המצוות.

הכוח לחבר את שני העניינים שהם גבול ובלי גבול ניתן לנו על ידי שני סוגי הדברות {גם הראשונות וגם האחרונות} ושניהם הם חלק מהתורה 10 הנצחית 11. מובן ששני הצורות באמירת עשרת הדברות {הראשונות מה' והאחרונות על ידי משה} נמצאים בכל ענייני התורה ובעבודתו של כל יהודי - בלימוד התורה וקיום המצוות בכלל ובצורה נצחית במשך כל הזמנים.

ביאור הדברים: הדברות הראשונות שנאמרו מה' 1 נתנו את הכוח שיהיה ניתן לקבל את הגילוי האין סופי {של ה'} למרות מעלתו הנעלית. ואילו הדברות האחרונות שנאמרו על ידי משה, הם נותנים את הכוח לבני ישראל לקבל את הגילוי בתוך גדרי העולם למרות שהעולם {מלשון העלם ש}מעלים ומסתיר על התגלות ה' 12

השילוב שבין שני הדברים יצר את האפשרות ואת הכוח לכך שכיום יכול כל יהודי ללמוד תורה ויחד עם זאת להתבטל כפי הנדרש לנותן התורה 13, למרות יכולתו להבין בהבנה שכלית {ואנושית} את תורתו של ה', ועד שהתורה מתאחדת עם האדם שלמדה ואפילו נקראת על שמו 14. וכך גם בעבודתו של יהודי בעולם, בכוחו לפעול שהעולם יהיה דירה ומקום מתאים לה'.

(ערוך על פי שיחת שבת פרשת יתרו כ' שבט ה'תשנ"ב) 

מקורות והערות:
1. שמות כ, א. ואילך.
3. כמו שהמדרשים אומרים שבמעמד הר סיני היו נשמות כל בני ישראל שבכל הדורות (שמות רבא סוף פרק כח. תנחומא פרשת פקודי ג, ופרשת ניצבים ג). מוסיף הרבי מלך המשיח, שגם נשמות הגרים היו במעמד הר סיני (ליקוטי שיחות חלק כח עמוד 242 הערה 22).
4. דברים ה, ו. ואילך.
5. בעשרת הדברות ישנם 620 אותיות כמנין כתר (וכמו שמבואר בספר כתר תורה לר' דוד ויטאל בר' שלמה הרופא מהדורת קושטא רצ"ו) שמנין זה מרמז ל-תרי"ג מצוות = 613, ועוד 7 מצוות דרבנן (תורה שלימה חט"ז מילואים ס"א).
6.  מכל כתיב מלא או חסר לומדים חז"ל הרבה מאוד הלכות, אחת הדוגמאות לזה הוא רבי עקיבא שעליו הגמרא מספרת שהיה דורש: "על כל קוץ וקוץ תילין תילין של הלכות(בבלי, מנחות כט, ב).
8. דברים ה, יח.
9. בעולמינו מתגלה הכי פחות אור אלוקי מכל שאר העולמות הרוחניים {המכונים "סדר השתלשלות"} שלפניו ולכן הוא העולם הנחות ביותר. 
10. תניא תחילת פרק יז.
11. תורה הרי היא גם מלשון הוראה (פרוש רד"ק על ספר התהילים פרק יט, ח) שבאה ללמד את האדם מה ואיך לעשות.
12. לדוגמה: כאשר יהודי לומד תורה נמצאים אצלו שני דברים, האחד {מצד הדברות הראשונות} - שזאת חכמתו של ה'. השני {מצד הדברות האחרונות} - זה שניתנה לו האפשרות להבין את זה בשכלו האנושי. אותו דבר הוא גם בנוגע לקיים מצוות.
13. נוסח ברכות השחר - בלשון 'הוה', "בכל יום יהיו בעיניך חדשים כאילו בו ביום נצטווית עליהם" (פרש"י דברים כו, טז).
14. "נקראת על שמו שנאמר בתורת ה' חפצו ובתורתו יהגה יומם ולילה(בבלי, עבודה זרה יט, א) נשאלת השאלה העל הפסוק, עם היא תורתו של ה' איך היא נהיית ונקראת על שמו של האדם? אלא שעל ידי שהאדם לומד את התורה והוגה בה יומם ולילה היא נעשית כחלק ממנו.

שבת שלום ומבורך !
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד !