השבוע בנוסף לפרשת השבוע הרגילה (פרשיות ויקהל-פקודי), אנו קוראים גם את הפרשה האחרונה מתוך ארבעת הפרשיות - שהיא פרשת החודש.
פרשה זו היא בעצם המצווה הראשונה שהקדוש-ברוך-הוא נתן לכל עם ישראל.
משמעותה היא: קביעת ראשי חדשים 2. על ידי זה ניתן לקבוע את הלוח שנה היהודי ואת החגים.
הסיבה שאנו קוראים את הפרשה הזו בשבת זו: היא בשביל שבני ישראל יזכרו את חג הפסח הקרב ובא, שבועיים לאחר ראש חודש ניסן.
על פרשה זו אמרו רז"ל: "אמר רבי יצחק 3 לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מ"הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם" 4 שהיא מצווה ראשונה שנצטוו ישראל ומה טעם פתח ב"בְּרֵאשִׁית" 5 משום "כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּוֹ לָתֵת לָהֶם נַחֲלַת גּוֹיִם" 6 ".
משמעות הדברים היא : שמצד העניין תחילת התורה היא מפרשה זו ובמצווה זו - 'קביעת ראש חודש'. אם כן אנו צריכים להבין מה המיוחדות של מצווה זו לגבי כל שאר המצות, שדווקא מצווה זו היא המצווה הראשונה בתורה?
מבאר הרבי מלך המשיח, שהמטרה של התורה ומצוות היא: לפעול על גשמיות העולם ולהכניס בו קדושה ואלוקות עד שהעולם יהיה דירה לה'. אם נתבונן בעניין זה יצא לנו שכל מצווה היא פועלת ומבררת את המקום או את העניין שאתו נעשית המצווה.
לדוגמה: מצווה של "וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ" 7 שהתורה מצווה אותנו שלכל גג צריך להיות מעקה כדי שחס ושלום לא ייפול ממנו אף אחד. כאשר קיימתי מצוות זו הגג נעשה כלי למצווה {וקיום המצווה הוא בכל רגע שהמעקה קיים}, כמו כן בכל מצווה אחרת. אבל בדבר זה עצמו ישנו חיסרון שההשפעה של כל מצווה היא רק באותו הדבר ולא בדברים אחרים.
לעומת זאת מצות קידוש החודש אינה על דבר פרטי או בחפץ מסוים בעולם, אלא ענינה הוא שהיא פועלת על הגדר של העולם. כפי הידוע שגדר העולם הוא זמן ומקום 8, לכן זו המצווה שמקיפה לא רק דבר מסוים אלא בעיקר את העולם עצמו שהזמן שבו נעשה קדוש ונהיה כלי למצווה. וזו הסיבה שהמצווה הזו היא המצווה הראשונה שהקדוש-ברוך-הוא ציווה, כי בה הכי מודגש ההשפעה על העולם וההפיכה שלו לקדושה. עד לעליה שהעולם יהיה מוכן לדירה ומשכן לה' שזה יהיה בגאולה האמתית והשלימה תכף ומיד ממש.
מקורות והערות:
1. בבלי - תענית כט, בסוף עמוד א.
2. כפי היודע שמזמן משה רבינו עד תקופה קצרה אחרי חורבן הבית {בית המקדש}, היו מקדשים את החודש על פי הראיה. תקופה אחרי חורבן הבית הגיע הלל נשיאה ותיקן את הלוח שיש לנו כיום, שהוא לפי חשבון.
3. רש"י בתחילת פירושו על התורה, בראשית א, א.
4. שמות יב, ב.
5. בראשית א, א.
6. תהילים קיא, ו.
7. דברים כב, ח.
8. תניא שער היחוד והאמונה פרק ז.
שבת שלום ומבורך !
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד !