ב"ה, (אור ל-) יום ששי כ"ד טבת ה'תשע"א
בפרשתנו מתחיל הסיפור על עשרת המכות שהביא הקב"ה על מצרים, מסביר הרבי מלך המשיח שעניינם של עשרת המכות היה כדי לשבור את התוקף של גלות מצרים {-מלשון מיצרים והגבלות}.
בפרשתנו מתחיל הסיפור על עשרת המכות שהביא הקב"ה על מצרים, מסביר הרבי מלך המשיח שעניינם של עשרת המכות היה כדי לשבור את התוקף של גלות מצרים {-מלשון מיצרים והגבלות}.
המכה הראשונה מתוך עשרת המכות הייתה מכת דם שכל המים נהפכו לדם וכלשון הפסוק "וַיֵּהָפְכוּ כָּל הַמַּיִם אֲשֶׁר בַּיְאֹר לְדָם" 1.
מלשון הפסוק מובן שישנה ההדגשה שכל מי היאור נהפכו לדם.
נשאלת השאלה לשם מה נדרשת ההדגשה ש-'כל' מי היאור נהפכו לדם ולא מספיק שמי היאור נהפכו לדם?
מקדים הרבי מלך המשיח ומסביר את ההבדל בין מים לדם, כפי הידוע שטבעם של המים זהו קרירות ואילו טבעו של הדם הוא חמימות.
קרירות היא היפוכה של הקדושה שכן הקדושה היא חיות וחמימות. לפי זה מובן למה המכה הראשונה הייתה דווקא מכת דם, כי בשביל לשבור את הקרירות שהיא המפתח לכל הדברים שמנוגדים לקדושה נדרשת עבודה של חמימות.
ממשיך הרבי מלך המשיח שישנם שני סוגים של מים שמשקים את ההאדמה. האחד הוא "לִמְטַר הַשָּׁמַיִם תִּשְׁתֶּה מָּיִם" 2 {מה שנאמר על ארץ ישראל} והשני "וְהִשְׁקִיתָ בְרַגְלְךָ" 3 {מה שנאמר על מצרים} שם הנילוס היא עולה ומשקה את האדמה 4 ולכן שימשו מי הנילוס גם לעבודה זרה של מצרים. ומשום שזהו היה ה'גאון מצרים' והעבודה זרה שלהם לכן התחילו המכות דווקא בו והפכו אותו להפך מהרגלו - ממים קרים לדם שהוא חם.
ההוראה בעבודת ה': שכדי להיפטר מגלות מצרים של ימינו - מהקרירות, יש להכניס חיות וחמימות בענייני הקדושה - התורה והמצוות ולקיימם בהידור ובשמחה וכך נזכה לא רק לגאולה ממצרים - מהמייצרים של ימינו אלא גם לגאולה האמיתית והשלימה בקרוב ממש.
(מעובד על פי 'ליקוטי שיחות' חלק א' פרשתנו)
מקורות והערות:
1. "וַיֵּהָפְכוּ כָּל הַמַּיִם אֲשֶׁר בַּיְאֹר לְדָם" (שמות, וארא ז, כ).
2. דברים, עקב יא, יא.
3. דברים, עקב י, יא.
4. "וַיְבָרֶךְ יַעֲקֹב אֶת פַּרְעֹה" (בראשית, ויגש מז, י) מפרש רש"י: "ברכו שיעלה נילוס לרגליו, לפי שאין ארץ מצרים שותה מי גשמים, אלא נילוס עולה ומשקה". "ארץ מצרים היתה צריכה להביא מים מהנילוס ברגליך" (פרש"י דברים, עקב י, יא).
שבת שלום ומבורך !
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד !